FAQ

FAQ

Schrijf het incassobureau aan en vraag om de oorspronkelijke factuur of het contract.

  1. Degene die je aanmaant, is verplicht je te informeren en moet kunnen bewijzen dat je een openstaande schuld hebt. Weigert het incassobureau je meer informatie over de vordering te geven? Dan is er waarschijnlijk geen bewijs dat er een vordering is. Betwist in dat geval het verzoek om betaling. 
  2. Wil je meer weten over alle verplichtingen en regelgeving rond incassobureaus? Kijk dan op de website van de FOD Economie.
  3. Staat het incassobureau op de grijze lijst van de FOD Economie? Betaal dan zeker niet en betwist het verzoek om betaling. 

De s in https staat voor secure. Een beveiligde verbinding betekent echter niet automatisch dat de website veilig is. Ook oplichters kunnen https gebruiken en doen dit ook. Ga ook op zoek naar de identiteit van de verkoper, verkoopsvoorwaarden, taalgebruik etc. om zeker te zijn dat de website betrouwbaar is. 
 

Neen. Certificaten en keurmerken kunnen ook door oplichters nagemaakt worden. Kijk dus steeds op de website van de uitgever van het certificaat of keurmerk of de webshop effectief dit certificaat of het keurmerk heeft ontvangen. Ga steeds op zoek naar de identiteit van de verkoper, bekijk verkoopsvoorwaarden en taalgebruik. Ze vertellen je meer over de betrouwbaarheid van de website. 
 

Ga na of alle contactgegevens van de dienstverlener gemakkelijk terug te vinden zijn op de website. Meestal zijn die gegevens opgenomen onder “contact” of “wettelijke vermelding”. Koester argwaan als je deze informatie niet vindt. Is er enkel een e-mailadres of contactformulier beschikbaar, pas dan op je tellen!


Verifieer het ondernemingsnummer bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Is de verkoper in België gevestigd, dan moet hij hierop ingeschreven zijn. Is de verkoper niet in België gevestigd, dan kan je de verschillende handelsregisters in het buitenland raadplegen.
Is het een onderneming in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of een land behorend tot de Europese Unie? Neem dan een kijkje op de website van Europa. Hier kan je de handelsregisters van deze landen raadplegen. Is het een ander land? Dan kan de website van Europa je op weg helpen.
 

Maak gebruik van een goede spamfilter. Zo komen ongewenste en potentieel gevaarlijke e-mails niet in je mailbox terecht. Ook een antivirusprogramma installeren op je computer is heel belangrijk. Op die manier worden via e-mail verstuurde en potentieel gevaarlijke bijlagen automatisch gescand en indien nodig geblokkeerd. Vermijd bovendien dat je e-mailadres of telefoonnummer online te vinden is. Criminelen schuimen met een automatisch programma het internet af op zoek naar emailadressen en telefoonnummers waarnaar ze hun ongewenste berichten kunnen versturen.
 


Elk incassobureau moet jou altijd ondubbelzinnig alle informatie over de schuldvordering geven.

Het gaat dan over:

  • de identiteit van het incassobureau (naam van de onderneming, fysiek adres, ondernemingsnummer …) 
  • de schuld zelf:
    • Hoe is ze ontstaan? 
    • Welke bedragen worden geëist en waarom? 
    • Hoeveel tijd heb ik nog? Wettelijk is de betaaltermijn minstens 15 dagen.

Al deze antwoorden moeten ze je op voorhand geven. Kunnen ze dat niet? Betwist dan het betalingsverzoek.
 

De datum waarop een website geregistreerd is, kan een indicatie geven over de betrouwbaarheid. Op dnsbelgium.be kan je websites met een .be extensie controleren. Op Eurid.eu kan je websites met een .eu extensie bekijken. De overige websites vind je op whois.com.
 

  • Ga nooit in op gratis aanbiedingen waarvoor je vooraf (verzend)kosten moet betalen.
  • Ga niet zomaar in op interessante advertenties, maar verifieer ook de voorwaarden, verbonden aan de aanbieding.
  • Controleer steeds de identiteit van de verkoper. Vind je geen duidelijke, betrouwbare gegevens? Ga dan niet in op de advertentie.
  • Deel nooit je persoonlijke gegevens. 
  • Informeer uitgebreid naar de aanbieding. Als je niet perfect begrijpt wat de aanbieding precies inhoudt, kan je hier beter niet op ingaan.
  • Wees voorzichtig wanneer de adverteerders enorme winsten beloven. 
  • Check de identiteit van de verkoper. Wie zit er achter de webshop? De handelaar is verplicht om zijn contactgegevens (zoals naam, fysiek adres en ondernemingsnummer) duidelijk te vermelden op de website.
  • Check het imago. Zoek online via een zoekmachine de naam van de webshop, gecombineerd met de woorden “klachten” of “reviews”. Zo vind je ervaringen van andere consumenten. Maar opgelet, ook hiermee kan gesjoemeld worden. 
  • Check de betaalwijze. Zo bieden sommige betaalwijzen meer bescherming dan andere. Vermijd internationale geldtransfers.
  • Check de verkoopsvoorwaarden vooraleer je een online bestelling plaatst. Heb je een herroepingsrecht van 14 dagen? Wie betaalt de terugzendkosten? Waar kan je klachten indienen? Wat zegt de verkoper over je recht op garantie?
  • Kijk niet enkel naar de naam van de website. Soms duiken webwinkels op met een webadres dat nauwelijks verschilt van dat van een bekende webwinkel. De datum waarop een website geregistreerd is, kan een indicatie geven over de betrouwbaarheid. 
  • Een handige tool om te controleren of een webshop veilig is, is de webshop checker van het Europees Centrum voor de Consument. 

Als het incassobureau je blijft lastigvallen, hang je gewoon op. Indien je via e-mail of brieven gecontacteerd bent, dan kan je die best betwisten. Dat doe je het best per e-mail met ontvangstbewijs of per aangetekende brief, waarin je al jouw argumenten aanhaalt. Je vindt hier een modelbrief.
 

Dit hangt van de betaalwijze af. Zo biedt een kredietkaart vaak een bepaald beschermingsniveau, terwijl een gewone bankkaart dit niet heeft. Ook overschrijvingen zijn vaak moeilijk ongedaan te maken eens je de fraude vaststelt. Voor Visa en Mastercard kan je via mijnkaart.be betalingen betwisten. Ook bepaalde online betaalwijzen bieden extra bescherming, zoals PayPal Buyer Protection.


Bij een overschrijving, contacteer best zo snel mogelijk de betrokken banken en in de eerste plaats je eigen bank. De bank zal trachten de overschrijving te onderscheppen of de rekening te blokkeren zodat de oplichters geen geld meer kunnen afhalen. Wordt de fraude echter te laat ontdekt en werd het bedrag al afgehaald door de oplichters of overgeschreven naar een buitenlandse rekening, dan kun je het geld niet meer recupereren via de bank.


Als je betaald hebt, zie je het geld wellicht nooit terug. Toch is het heel belangrijk om de fraude te melden bij het Meldpunt. Zo kun je verhinderen dat de oplichters nog andere slachtoffers in de val lokken. Je krijgt ook meteen informatie over de stappen die je nog kunt ondernemen en wie je daarbij kan helpen. 
 

  1. Als je betaald hebt, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken en in de eerste plaats je eigen bank. Ontdek je de fraude te laat en is het geld al verdwenen van de rekening, dan kan je dit niet meer recupereren via de bank. 
  2. Meld valse incassobureaus bij het Meldpunt van de FOD Economie. Kies voor "Factuur/betalingsverzoek/betaling" en vervolgens voor "Aanmaningsbrief ontvangen van incassobureau, advocaat of gerechtsdeurwaarder" en je krijgt aan het einde van jouw melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.
  3. Doe aangifte bij de politie.
  4. Als je een terugbetaling wil, dan kunnen enkel de gerechtelijke overheden je daarbij helpen.
  • Als je betaald hebt, contacteer dan zo snel mogelijk je bank en Card Stop op het nummer 070 344 344. 
  • Als je een betaling hebt gedaan, is de kans helaas klein dat je je geld ooit terugziet. Niettemin is het belangrijk dat je een officiële klacht indient bij je lokaal politiekantoor. 
  • Meld het bij het Meldpunt via ‘bedrieglijk verkrijgen van persoonlijke gegevens’. 

Een incassobureau doet de buitengerechtelijke inning van een geldvordering. Een gerechtsdeurwaarder daarentegen is iemand die voornamelijk assisteert bij rechtszaken, dagvaardingen uitbrengt en beslagen legt. Op de website van Gerechtsdeurwaarders in België kan je de gerechtsdeurwaarders terugvinden. Vind je de naam niet terug op de website, dan betreft dit steeds fraude.

Meld dit bij het Meldpunt van de FOD Economie.

Als je een factuur of een herinnering ontvangt, ga dan systematisch na of dit terecht is. Heb je dit product effectief besteld?
De Europese wetgeving verbiedt het om een consument ongevraagd een pakket of een dienst te leveren met de vraag om het te betalen of terug te bezorgen. Het gaat dan om een “afgedwongen aankoop”. De consument heeft dan het recht om wat hij heeft ontvangen, niet te betalen en het toch te behouden, ook al beweert de onderneming dat hij de aankoop of het contract heeft aanvaard door niet te reageren.


Als je in die situatie bent, kan je het best schriftelijk contact opnemen met degene die je het product heeft toegestuurd, bijvoorbeeld via mail. Wijs op je rechten en geef aan dat je niet van plan bent wat dan ook te betalen of terug te sturen zonder een bewijs van de bestelling of van het contract. Indien nodig kan je ook laten weten dat je niet meer wil gecontacteerd worden of iets ontvangen.


Opgelet: als je je akkoord hebt gegeven om iets te ontvangen nadat je duidelijk was geïnformeerd over de gevolgen, gaat het niet over een “afgedwongen aankoop”. Als je echter je akkoord op afstand hebt gegeven (op internet, per telefoon, enz.), heb je in principe het recht om van je aankoop of contract af te zien binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Je vindt hierover meer informatie (uitzonderingen op dat recht, hoe het uit te oefenen, enz.) op de website van de FOD Economie. Als je een terugbetaling wil, dan kunnen enkel de gerechtelijke overheden je daarbij helpen.

  1. Doe aangifte bij de lokale politie.
  2. Vermoed je dat er geld in jouw naam afgehaald kan worden? Meld dit direct bij je bank of kredietkaartmaatschappij.

Bij deze vorm van fraude wordt vaak gevraagd om een resem aan persoonlijke gegevens door te geven, bijvoorbeeld je bankgegevens, je adres, een kopie van je identiteitskaart of paspoort. Dit kan via een internetlink of telefonisch. Als je deze gegevens doorgaf, dan loop je risico op identiteitsfraude. Je neemt best onmiddellijk contact op met Card Stop via het nummer 070 344 344 om je bankkaarten te laten blokkeren. Neem ook contact op met je bank of kredietkaartmaatschappij. Je dient ook best direct aangifte bij de lokale politie. Als je vermoedt dat iemand anders je wachtwoord(en) en/of pincode(s) kan weten, wijzig deze dan onmiddellijk.
 

Heb je sterke vermoedens dat iemand in je omgeving slachtoffer is van deze vorm van fraude? Ken je de naam van de oplichter? Maak dan melding bij het Meldpunt van de FOD Economie (optie “factuur/betalingsverzoek/betaling”) en bij je lokale politiekantoor. Je beschermt namelijk iemand die kwetsbaar is. Elke melding wordt vertrouwelijk behandeld. Bovendien krijg je na het maken van de melding ook meteen advies en informatie over welke stappen je nog kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen. 
 

Banken zullen je nooit e-mails met links sturen met de vraag om je persoonlijke gegevens via die weg te updaten. Klik dus zeker niet op de link, doe melding via het Meldpunt en verwijder de e-mail nadien. 
 

Overheidsdiensten, zoals de FOD Financiën, zullen je nooit per sms vragen om een schuld via een link te voldoen en daarbij je bankgegevens prijs te geven. Klik dus zeker niet op de link, doe melding via het Meldpunt en verwijder de sms nadien. 
 

Neem telefonisch contact op met het bedrijf of de instelling in kwestie. Zo kan je nagaan of zij wel degelijk de afzender zijn van het bericht dat je ontvangen hebt. Je kan ook altijd de website en de socialmediakanalen van het bedrijf of de instelling nakijken. Misschien hebben zij al gewaarschuwd voor frauduleuze berichten? 
 

Reageer niet op berichten, e-mails, telefonische oproepen … Houd alle informatie bij en geef deze door: de e-mail(s) die je ontvangen hebt, de URL waarop je hebt geklikt, het telefoonnummer dat je opgebeld heeft. Meld je verhaal bij het Meldpunt (optie “bedrieglijk verkrijgen van gegevens”). Bovendien is het belangrijk dat je hierover spreekt met familie, vrienden en kennissen. Je bent niet de enige die op zo'n manier wordt opgelicht. Erover spreken kan je helpen maar kan er ook voor zorgen dat anderen niet in dezelfde val trappen. Als je gegevens hebt doorgegeven van je bank- of kredietkaart, contacteer dan zeker Card Stop (070 344 344).
 

Er wordt vaak fraude gepleegd met digitale munten zoals bitcoins. Wees bij zulke investeringsvoorstellen dus extra voorzichtig. Controleer zeker de voorwaarden van de investering en de identiteit van de verkoper. Zorg ervoor dat je perfect geïnformeerd bent over de aanbieding voor je erop ingaat en geld overschrijft. Bij de minste twijfel ga je beter niet op het aanbod in. 
 

Blijf rustig als je opnieuw gecontacteerd wordt en neem geen overhaaste beslissingen. Geef niet toe aan druk of dreigementen van fraudeurs. 

  1. Voor inbreuken op bepalingen van de incassowet kan je online een probleem signaleren, behalve indien het gaat om advocaten of gerechtsdeurwaarders.
  2. Voor klachten tegen advocaten kan je je wenden tot de Orde van Advocaten. Voor het Vlaamse landsgedeelte is dit de Orde van Vlaamse Balies.
  3. Voor klachten tegen gerechtsdeurwaarders kan je je wenden tot de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders in België.
  • Het herroepingsrecht en de regels voor de uitoefening ervan zoals de termijn, de kosten en terugzendmethode. De handelaar moet je ook een standaard herroepingsformulier bezorgen.
  • De wettelijke garantie en eventuele extra commerciële garanties.
  • De buitengerechtelijke procedures waarop je beroep kunt doen bij geschillen.
  1. Controleer of het incassobureau een ondernemingsnummer heeft en ingeschreven is bij de FOD Economie. Staat het incassobureau niet op deze lijst, dan mag het geen schuld invorderen in België. 
  2. Oplichters werken vaak met valse websites. Die websites bestaan vaak nog maar net en voldoen meestal niet aan de verplichte informatiebepalingen. Ze vermelden zelden de vereiste contactgegevens zoals ondernemingsnummer en adresgegevens. Controleer de leeftijd van een website via whois.com, eurid.eu of dnsbelgium.be 
  3. Het is verboden om te dreigen met onjuiste juridische gevolgen, zomaar kosten toe te voegen aan de schuld en je lastig te blijven vallen nadat je de schuld schriftelijk betwist hebt. Valse incassobureaus schenden al deze regels.
  4. Staat het incassobureau op de grijze lijst van de FOD Economie? Betaal dan zeker niet en betwist het verzoek om betaling. 
  5. Vraag je om meer informatie en wordt het incassobureau dan agressiever en dreigt het met beslag? Dan weet je dat er iets niet klopt. De inbeslagname van meubilair of goederen kan enkel na de officiële betekening van een dwangbevel door de deurwaarder bij jou thuis. Zo'n dwangbevel wordt nooit per mail verzonden. Laat je niet onder druk zetten en betaal in dit geval niet!

Wanneer je een aanmaning ontvangt, ga dan na of ze terecht is. Elke minnelijke invordering van een schuld moet starten met een schriftelijke ingebrekestelling die aan jou gericht is. Deze ingebrekestelling moet minstens deze info bevatten:

  • de identiteit, het adres, het telefoonnummer en de hoedanigheid van de oorspronkelijke schuldeiser 
  • de naam of benaming, het adres, het btw-nummer en het inschrijvingsnummer bij de FOD Economie van de persoon die tot de minnelijke invordering overgaat
  • een duidelijke beschrijving van de oorsprong van de schuld
  • een duidelijke omschrijving van het bedrag die de schuldenaar eist zoals nalatigheidsintresten
     

Als je een ingebrekestelling ontvangt die niet voldoet aan deze voorwaarden, dan raden we je aan om het betalingsverzoek officieel te betwisten. Dat doe je best per e-mail met ontvangstbewijs of via een aangetekende brief, waarin je al jouw argumenten aanhaalt.

Heb je al geld overgeschreven? Licht je bank dan zo snel mogelijk in. Als er nog niet te veel tijd is verstreken kunnen zij proberen om de transactie te onderscheppen of te achterhalen waar het geld naartoe is.
 

Frauduleuze incassobureaus vragen je om onbestaande schulden te betalen. Ze zijn vaak niet ingeschreven bij de FOD Economie en beschikken meestal niet over een ondernemingsnummer, terwijl dit verplicht is. Legitieme incassobureaus zijn hiermee altijd in orde. Let op: soms worden namen van legitieme incassobureaus misbruikt bij het versturen van fictieve aanmaningen. Ga dus niet enkel na of het incassobureau legitiem is maar ook of er bewijzen zijn van de zogezegde schuld.