FAQ

FAQ

Maak gebruik van een goede spamfilter. Zo komen ongewenste en potentieel gevaarlijke e-mails niet in je mailbox terecht. Ook een antivirusprogramma installeren op je computer is heel belangrijk. Op die manier worden via e-mail verstuurde en potentieel gevaarlijke bijlagen automatisch gescand en indien nodig geblokkeerd. Vermijd bovendien dat je e-mailadres of telefoonnummer online te vinden is. Criminelen schuimen met een automatisch programma het internet af op zoek naar emailadressen en telefoonnummers waarnaar ze hun ongewenste berichten kunnen versturen.
 

  • Ga nooit in op gratis aanbiedingen waarvoor je vooraf (verzend)kosten moet betalen.
  • Ga niet zomaar in op interessante advertenties, maar verifieer ook de voorwaarden, verbonden aan de aanbieding.
  • Controleer steeds de identiteit van de verkoper. Vind je geen duidelijke, betrouwbare gegevens? Ga dan niet in op de advertentie.
  • Deel nooit je persoonlijke gegevens. 
  • Informeer uitgebreid naar de aanbieding. Als je niet perfect begrijpt wat de aanbieding precies inhoudt, kan je hier beter niet op ingaan.
  • Wees voorzichtig wanneer de adverteerders enorme winsten beloven. 
  • Als je betaald hebt, contacteer dan zo snel mogelijk je bank en Card Stop op het nummer 070 344 344. 
  • Als je een betaling hebt gedaan, is de kans helaas klein dat je je geld ooit terugziet. Niettemin is het belangrijk dat je een officiële klacht indient bij je lokaal politiekantoor. 
  • Meld het bij het Meldpunt via ‘bedrieglijk verkrijgen van persoonlijke gegevens’. 

Bij deze vorm van fraude wordt vaak gevraagd om een resem aan persoonlijke gegevens door te geven, bijvoorbeeld je bankgegevens, je adres, een kopie van je identiteitskaart of paspoort. Dit kan via een internetlink of telefonisch. Als je deze gegevens doorgaf, dan loop je risico op identiteitsfraude. Je neemt best onmiddellijk contact op met Card Stop via het nummer 070 344 344 om je bankkaarten te laten blokkeren. Neem ook contact op met je bank of kredietkaartmaatschappij. Je dient ook best direct aangifte bij de lokale politie. Als je vermoedt dat iemand anders je wachtwoord(en) en/of pincode(s) kan weten, wijzig deze dan onmiddellijk.
 

Banken zullen je nooit e-mails met links sturen met de vraag om je persoonlijke gegevens via die weg te updaten. Klik dus zeker niet op de link, doe melding via het Meldpunt en verwijder de e-mail nadien. 
 

Overheidsdiensten, zoals de FOD Financiën, zullen je nooit per sms vragen om een schuld via een link te voldoen en daarbij je bankgegevens prijs te geven. Klik dus zeker niet op de link, doe melding via het Meldpunt en verwijder de sms nadien. 
 

Neem telefonisch contact op met het bedrijf of de instelling in kwestie. Zo kan je nagaan of zij wel degelijk de afzender zijn van het bericht dat je ontvangen hebt. Je kan ook altijd de website en de socialmediakanalen van het bedrijf of de instelling nakijken. Misschien hebben zij al gewaarschuwd voor frauduleuze berichten? 
 

Reageer niet op berichten, e-mails, telefonische oproepen … Houd alle informatie bij en geef deze door: de e-mail(s) die je ontvangen hebt, de URL waarop je hebt geklikt, het telefoonnummer dat je opgebeld heeft. Meld je verhaal bij het Meldpunt (optie “bedrieglijk verkrijgen van gegevens”). Bovendien is het belangrijk dat je hierover spreekt met familie, vrienden en kennissen. Je bent niet de enige die op zo'n manier wordt opgelicht. Erover spreken kan je helpen maar kan er ook voor zorgen dat anderen niet in dezelfde val trappen. Als je gegevens hebt doorgegeven van je bank- of kredietkaart, contacteer dan zeker Card Stop (070 344 344).
 

Er wordt vaak fraude gepleegd met digitale munten zoals bitcoins. Wees bij zulke investeringsvoorstellen dus extra voorzichtig. Controleer zeker de voorwaarden van de investering en de identiteit van de verkoper. Zorg ervoor dat je perfect geïnformeerd bent over de aanbieding voor je erop ingaat en geld overschrijft. Bij de minste twijfel ga je beter niet op het aanbod in.