Frauduleuze webshops

Frauduleuze webshops

Trap niet in de val: herken fraude overal.

Online shoppen is snel en gemakkelijk. Helaas komt ook hier fraude voor. Jaarlijks dienen honderden Belgische consumenten klacht in bij het Meldpunt van de FOD Economie omwille van fraude bij online aankopen. De FOD Economie publiceert waarschuwingen via sociale media, zoals de Facebook-pagina Pasoplichting, via persartikels en op hun website. Zorg dus dat je goed geïnformeerd bent en je precies weet waarop je recht hebt.

Wat is fraude bij online aankopen?

Bij online aankopen kan je als consument op verschillende vormen van fraude botsen. Vaak merk je het pas op nadat je opgelicht bent. Bijvoorbeeld als je pakje maar niet toekomt, of als er plots een bedrag van je rekening gaat waarvoor je geen toestemming gaf.

Als je online een product wil kopen, vind je vaak diverse websites die hetzelfde product aanbieden. Zo kom je mogelijk terecht op een frauduleuze website. Hier ontbreken vaak - maar niet altijd - de contactgegevens van de beheerder. Worden ze vermeld? Controleer ze dan. Is het een Belgische onderneming? Dan kan je het ondernemingsnummer online controleren via de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). 
Is het een onderneming in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of een land behorend tot de Europese Unie? Neem dan een kijkje op de website van Europa. Hier kan je de handelsregisters van deze landen raadplegen. Is het een ander land? Dan kan de website van Europa je op weg helpen.

Een andere vorm van fraude bij online aankopen is de zogenaamde abonnementsvalkuil. Hierbij denk je als consument een eenmalige aankoop te doen, bijvoorbeeld een verzorgingsproduct. In werkelijkheid zit je echter vast aan een abonnement. Onderaan de website staat namelijk in minuscule lettertjes dat je een abonnement afsluit, dat je niet zomaar kan opzeggen. Uiteindelijk ben je als consument honderden euro’s kwijt terwijl je initiële aankoop slechts enkele euro’s leek te kosten.

Online kan je makkelijk prijzen vergelijken. Maar let op met te lage prijzen. Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook.

Hoe gaan de oplichters te werk?

  • Oplichters bieden iets aan via sociale media of verkoopplatformen maar na betaling versturen ze het product niet op.
  • Ze hebben een eigen webshop waar ze producten verkopen tegen aantrekkelijke prijzen. Uiteraard sturen ze nooit een product op.
  • Ze maken een kopie van een bestaande website met een goede reputatie. Op die manier geven ze je de indruk geven dat je op een betrouwbare website winkelt. 

Voorbeeld 1: Supergoedkope webshops

 

Soms zie je online een aanbieding waarbij je maandelijks een product ontvangt aan een zeer goedkope prijs, bijvoorbeeld luiers. Maar als je betaalt, ontvang je niets.
 

Voorbeeld 2: Verdachte reclame

 

Reclame op sociale media of een banner op een website biedt een product spotgoedkoop aan. Bijvoorbeeld een fitnesstoestel. Je klikt en komt op een website die op het eerste zicht zeer professioneel oogt. Je bestelt en betaalt onmiddellijk. Je ontvangt echter niets en ook de website is plots verdwenen.
 

Voorbeeld 3: Je hebt gewonnen!

 

Via sociale media kom je terecht op een wedstrijd of enquête. Je wint een prijs of krijgt een cadeau voor je deelname. Je moet wel even je persoonlijke gegevens ingeven en mogelijk ook de verzendingskosten betalen. Een maand later blijkt echter dat er geld verdwenen is van je rekening en dat je in werkelijkheid een abonnement bent aangegaan voor een niet-gerelateerde dienst (bijvoorbeeld streamingwebsite). 
 

Voorbeeld 4: De goedkoopste aanbieder

 

Je zoekt een shirt van je favoriete ploeg. Een bepaalde webshop blijkt veel goedkoper dan de officiële kanalen. Nadat je bestelt, komt je shirt niet aan. Ook de website blijkt ineens opgedoekt.
 

Belangrijke tips:
 

  • Check of de webshop veilig is. Kan je de identiteit van de verkoper achterhalen? Hoe zit het met het imago van de webshop? Zijn er verkoopsvoorwaarden opgenomen? Ga dit na voor je koopt. Een handige tool hiervoor is de Webshop checker van het ECC.
     
  • Ga niet zomaar in op interessante aanbiedingen maar lees eerst de voorwaarden. Aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, zijn dat vaak ook. Pas dus op met kortingen die je nergens anders vindt. 
     
  • Staat de website vol met taalfouten? Een slordige website is vaak het werk van oplichters.
     
  • Het is niet omdat een webshop op de eerste rij staat in de zoekresultaten dat deze te vertrouwen is. Zoek naar ervaringen van andere consumenten. Maar let op, ook hiermee kan gesjoemeld worden.
     
  • Bescherm altijd je persoonsgegevens en deel nooit de code van je bankkaart. 
     
  • Wanneer je online shopt, moet je soms een account aanmaken en een wachtwoord kiezen. Kies nooit een wachtwoord dat je al ergens anders gebruikt, zoals van je mailaccount of online banking. We raden aan een wachtwoord van minstens 8 tekens te kiezen, met hoofdletters, kleine letters, speciale tekens en cijfers.

Ben je het slachtoffer van een fake webshop?

Meld frauduleuze webshops bij het Meldpunt. Kies het thema dat voor jou van toepassing is en doorloop de stappen om deze fraude te melden.

 

Slachtoffer? Meld je hier >

Bekijk de getuigenissen