FAQ frauduleuze webshops

FAQ's Frauduleuze webshops

  • Check de identiteit van de verkoper. Wie zit er achter de webshop? De handelaar is verplicht om zijn contactgegevens (zoals naam, fysiek adres en ondernemingsnummer) duidelijk te vermelden op de website.
  • Check het imago. Zoek online via een zoekmachine de naam van de webshop, gecombineerd met de woorden “klachten” of “reviews”. Zo vind je ervaringen van andere consumenten. Maar opgelet, ook hiermee kan gesjoemeld worden. 
  • Check de betaalwijze. Zo bieden sommige betaalwijzen meer bescherming dan andere. Vermijd internationale geldtransfers.
  • Check de verkoopsvoorwaarden vooraleer je een online bestelling plaatst. Heb je een herroepingsrecht van 14 dagen? Wie betaalt de terugzendkosten? Waar kan je klachten indienen? Wat zegt de verkoper over je recht op garantie?
  • Kijk niet enkel naar de naam van de website. Soms duiken webwinkels op met een webadres dat nauwelijks verschilt van dat van een bekende webwinkel. De datum waarop een website geregistreerd is, kan een indicatie geven over de betrouwbaarheid. 
  • Een handige tool om te controleren of een webshop veilig is, is de webshop checker van het Europees Centrum voor de Consument. 

Ga na of alle contactgegevens van de dienstverlener gemakkelijk terug te vinden zijn op de website. Meestal zijn die gegevens opgenomen onder “contact” of “wettelijke vermelding”. Koester argwaan als je deze informatie niet vindt. Is er enkel een e-mailadres of contactformulier beschikbaar, pas dan op je tellen!


Verifieer het ondernemingsnummer bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Is de verkoper in België gevestigd, dan moet hij hierop ingeschreven zijn. Is de verkoper niet in België gevestigd, dan kan je de verschillende handelsregisters in het buitenland raadplegen.
Is het een onderneming in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of een land behorend tot de Europese Unie? Neem dan een kijkje op de website van Europa. Hier kan je de handelsregisters van deze landen raadplegen. Is het een ander land? Dan kan de website van Europa je op weg helpen.
 

De datum waarop een website geregistreerd is, kan een indicatie geven over de betrouwbaarheid. Op dnsbelgium.be kan je websites met een .be extensie controleren. Op Eurid.eu kan je websites met een .eu extensie bekijken. De overige websites vind je op whois.com.
 

Als je een factuur of een herinnering ontvangt, ga dan systematisch na of dit terecht is. Heb je dit product effectief besteld?
De Europese wetgeving verbiedt het om een consument ongevraagd een pakket of een dienst te leveren met de vraag om het te betalen of terug te bezorgen. Het gaat dan om een “afgedwongen aankoop”. De consument heeft dan het recht om wat hij heeft ontvangen, niet te betalen en het toch te behouden, ook al beweert de onderneming dat hij de aankoop of het contract heeft aanvaard door niet te reageren.


Als je in die situatie bent, kan je het best schriftelijk contact opnemen met degene die je het product heeft toegestuurd, bijvoorbeeld via mail. Wijs op je rechten en geef aan dat je niet van plan bent wat dan ook te betalen of terug te sturen zonder een bewijs van de bestelling of van het contract. Indien nodig kan je ook laten weten dat je niet meer wil gecontacteerd worden of iets ontvangen.


Opgelet: als je je akkoord hebt gegeven om iets te ontvangen nadat je duidelijk was geïnformeerd over de gevolgen, gaat het niet over een “afgedwongen aankoop”. Als je echter je akkoord op afstand hebt gegeven (op internet, per telefoon, enz.), heb je in principe het recht om van je aankoop of contract af te zien binnen een termijn van 14 kalenderdagen. Je vindt hierover meer informatie (uitzonderingen op dat recht, hoe het uit te oefenen, enz.) op de website van de FOD Economie. Als je een terugbetaling wil, dan kunnen enkel de gerechtelijke overheden je daarbij helpen.

Dit hangt van de betaalwijze af. Zo biedt een kredietkaart vaak een bepaald beschermingsniveau, terwijl een gewone bankkaart dit niet heeft. Ook overschrijvingen zijn vaak moeilijk ongedaan te maken eens je de fraude vaststelt. Voor Visa en Mastercard kan je via mijnkaart.be betalingen betwisten. Ook bepaalde online betaalwijzen bieden extra bescherming, zoals PayPal Buyer Protection.


Bij een overschrijving, contacteer best zo snel mogelijk de betrokken banken en in de eerste plaats je eigen bank. De bank zal trachten de overschrijving te onderscheppen of de rekening te blokkeren zodat de oplichters geen geld meer kunnen afhalen. Wordt de fraude echter te laat ontdekt en werd het bedrag al afgehaald door de oplichters of overgeschreven naar een buitenlandse rekening, dan kun je het geld niet meer recupereren via de bank.


Als je betaald hebt, zie je het geld wellicht nooit terug. Toch is het heel belangrijk om de fraude te melden bij het Meldpunt. Zo kun je verhinderen dat de oplichters nog andere slachtoffers in de val lokken. Je krijgt ook meteen informatie over de stappen die je nog kunt ondernemen en wie je daarbij kan helpen. 
 

  • Het herroepingsrecht en de regels voor de uitoefening ervan zoals de termijn, de kosten en terugzendmethode. De handelaar moet je ook een standaard herroepingsformulier bezorgen.
  • De wettelijke garantie en eventuele extra commerciële garanties.
  • De buitengerechtelijke procedures waarop je beroep kunt doen bij geschillen.

De s in https staat voor secure. Een beveiligde verbinding betekent echter niet automatisch dat de website veilig is. Ook oplichters kunnen https gebruiken en doen dit ook. Ga ook op zoek naar de identiteit van de verkoper, verkoopsvoorwaarden, taalgebruik etc. om zeker te zijn dat de website betrouwbaar is. 
 

Neen. Certificaten en keurmerken kunnen ook door oplichters nagemaakt worden. Kijk dus steeds op de website van de uitgever van het certificaat of keurmerk of de webshop effectief dit certificaat of het keurmerk heeft ontvangen. Ga steeds op zoek naar de identiteit van de verkoper, bekijk verkoopsvoorwaarden en taalgebruik. Ze vertellen je meer over de betrouwbaarheid van de website.